Naast dienen en denken is ‘doen’ ook van groot belang. Het kan bestaan uit het snel laten repareren van een laptop, het aanschaffen van een echt goede koffieautomaat of het regelen van een lunch op een teamdag. We denken vaak te groot van wat onze collega’s nodig hebben. Juist die kleine dingen tonen dat je aandacht hebt voor hen, hen serieus neemt en zorg draagt voor een goed werkklimaat. Maar: ‘doen’ houdt nog meer in.

‘Doen’ is ook uitvoeren wat beloofd of afgesproken is. Dat laat zien dat je betrouwbaar bent en het is een voorbeeld voor elk teamlid.

Tegelijkertijd is ‘doen’ ook ‘durven’. Er zijn nogal wat leidinggevenden die bepaalde taken ‘wel even zelf doen’. Dat gaat vlugger, je hoeft het niet eerst uit te leggen, je meent dat je jouw medewerker daarmee een dienst bewijst of je wilt juist expliciet laten zien dat jij de leider bent. Juist het uit handen durven geven is ook een vorm van ‘doen’, en nog een belangrijke ook. Je geeft vertrouwen, je laat de ander leren, je laat zien dat jij je medewerkers weet te waarderen.

Deze laatste vorm van ‘doen’ pas ik veel toe in organisaties. Het verbaast mij steeds weer dat medewerkers dit in eerste instantie heel eng of vreemd vinden en tegelijkertijd hoe snel ze daardoor groeien in hun rol, hun taakgerichtheid en hun kunnen.

Doen in de vorm van ‘durven uit handen te geven’ is een uitermate geschikte vorm van coachend leiderschap. Het vraagt goed naar jezelf te kijken,  jezelf steeds de spiegel voor te houden en iedere dag te evalueren en te reflecteren: is mijn ‘doen’ belemmerend geweest of was ik juist stimulerend bezig?

Met andere woorden: durven laten doen doet ontwikkelen, zowel je medewerker als jezelf!

Nieuwsgierig wat dit voor jou en je medewerkers betekent? Neem vrijblijvend contact met mij op!